Olof Melander: Iller – The Abstract Giraffe

Jag har vridit och vänt på mig själv, inte bokstavligen talat då jag har åkt på en nackspärr á la grannen i Beck, men jag har funderat på om djur verkligen hör hemma i en blogg. Förra veckan jämförde jag shoegaze med anakondan.

Idag skriver jag om en Malmöbaserad artist som kallar sig för Iller och skivan har han döpt till The Abstract Giraffe. Jag kommer inte gå vidare på artistnamnet eller dylikt, utan kommer att fokusera på musiken.

Musiken som Iller framför och så ödmjukt paketerar i kassettformat via den lilla, fina Brooklyn-etiketten Outlier Recordings är exprimentiell advantgardisk jazz. Det tränger igenom vardagsrum som en ångvält med ljud och snygga samplingar. Det sträcker sig ända från 60-talets Sun Ra-era till dagens lite mer sparsmakade synthesizer. Lyssna på det i hörlurar och blunda. Kassettens 36 minuter känns som 10. Det är snudd på surrealistiskt att höra det man hör.


http://olofmelander.tumblr.com/

Outlier Recordings: https://www.facebook.com/outlierrecordings

/ Kristofer

Kommentera

