Hultsfredsfestivalen 2012

Jag kommer inte hem igen skrev Martin Stenmarck en gång för kanske 300 år sedan. Jag kom hem helgen vecka 24, till mitt tredje hem, Hultsfred. Staden som för 27 år sedan stod för batteritillverkning, hustillverkning samt övriga produktion- och tillverkningsindustrier har under de senaste 26 åren blomstrat upp, ibland i mitten av juni, och ibland i mitten av juli med den bästa och mest spännande musik som finns just nu. Det är en genreöverskridande festival med såväl upcoming musik men även de stora artisterna dricker av samma gratisöl på artistområdet. Eftersom jag har halva mitt släktträd i Hultsfred så blir det lätt att skapa relation och subjektivitet gentemot det här fenomen som i mina ögon är bland det största som har hänt i svensk musikhistoria.

Hur som helst, i år var det sedvanligt festival vid sjön Hulingen och som musikentusiast var jag självklart där. Många band stod på scen, närmare bestämt 99 stycken. För min räkning var det Eagles of Death Metal som stod först ut till rakning och det lät bra, en perfekt start på en festivalhelg. Det var högt, solen stod högt och cigaretten var högt placerad i mungipan på sångaren Jesse Huges. Volymen var likaså den hög och att inleda en festivalspelning med något under 107 dB är smått kriminellt i mina ögon.
Allt eftersom tiden gick och ölen rann ner för strupen så insåg jag att det som jag har längtat till i 8 månader kommer nu att ske, jag ska få se The Stone Roses. Det är med ett stenansikte hårdare än de roliga figurerna på påskön som Ian Brown äntrar scenen. Första låten rivs av, otippat nog, inte I Wanna Be Adored, Waterfall eller She Bangs The Drum. Jag läste i en tidning från västkusten på lördagförmiddagen att The Stone Roses förstörde indiepopen med sin musik. Problemet var att de inte spelade indiepop i torsdags utan en kavalkad av bra låtar, funkiga trummor, coola gitarrer med mera. När allsången brister ut så spelar det ingen roll om det förekommer taktbrister, tonartsfel eller vad det nu kan vara. De pratade om Manchester och sjöng om att bli uppskattad på ett sätt som bara de kan göra som har citronskivor på sin dubbelkagge.
Efter Stone Roses spelade Justice, jag dansade med mina vänner och dagen efter hade jag träningsvärk i smilmusklerna.

Fredagen bjöd på bland annat The Cure, The Soundtrack Of Our Lives, Anna Ternheim och The Cardigans. Bäst av de fyra var enligt mig TSOOL och det kändes som ett värdigt beslut med tanke på att ett stycke svensk musikhistoria är ute på sin sista turné och även sin sista Hultsfredsfestival, i och för sig så kommer nog inte The Cardigans eller The Cure göra så många fler Hultsfredsspelningar, men det gick inte ända in i kaklet enligt mina öron.

Lördagen var den sista dagen och även den mest ambivalenta dagen. Nationalteatern, The Vaccines, M83 och Gorrilaz var de stora programpunkterna för mig. Dessvärre fick jag lägga mig för de två sistnämnda på grund av overkliga magsmärtor som inte gav sig, synd. De två förstnämnda var bra, särskilt att se Nationalteaterns första Hultsfredsspelning på 17 år. De hälsade att de kommer tillbaka om 17 år igen.

Alla de här stora internationella och nationella akterna i sin ära, men att stå och trängas i Teaterladan och på Stora Dans till något band som någon drar med en på, eller att man drar med någon till det är fan helt underbart. Och festivalens bokare gör ett mycket bra jobb när de slänger in artister som Sleep Party People, Holograms, Future Island, French Films och Simian Ghost för att nämna några.
Dessvärre saknar jag en scen för ännu mindre artister, som de hade tidigare, Rookiescenen, men det ändrar vi på till 2013, eller vad säger ni?

Sleep Party People

The Soundtrack Of Our Lives

Miles Kane

The Stone Roses

/ Kristofer

One response to “Hultsfredsfestivalen 2012

  1. Väl summerat, nästa år får demobanken sig en scen tycks jag

Kommentera

