Jackie Khan

Idag är det onsdag. På fredag firar vi 1årsjubileum på Hemma Hos @ STPLN. Jag tog mig en pratstund med trummisen i det ena bandet som spelar, Jackie Khan.

Hej Viktor! Tänkte vi skulle snacka lite om Jackie Khan…
Ni spelar på vårt 1års-jubileum på fredag! Hur går snacket i bandet inför detta?

Hej Sophia! Vi är oerhört pepp inför 1års jubileumet! Vi har bara bra erfarenheter av Demobanken, Hemma Hos och Dalaplan. När vi lirade med Dalaplan för cirka ett år sen nu då så hade vi en riktigt ösig helkväll. Tyvärr kunde inte alla i Dalaplan vara med men ser fram emot den här spelningen när vi alla är samlade! Dock är vår stationära bassist på villovägar så Jackie Khan gästas av ännu en skönt skäggig lirare ingen mindre än Farbod!

Schysst! Vilken är din roll i Jackie Khan? Och vilka roller har de andra?

Huvudsakligen är jag trummis men i den här branschen är det tyvärr så att man måste göra typ allt själva för ingen pallar längre göra något för andra (förutom Demobanken såklart) så jag står väl för den mesta av marknadsföringen, grafisk design och agerar gigbokare utöver att röja skiten ur trummorna. Fredrik Capdevila är för det mesta vår eminenta låtskrivare samt lirar gitarr och förgyller låtarna med allt från valsång till hesa toner som påminner om tiderna då Imperiet begav sig. Jocke Malm lirar gura, gillar effektpedaler och försörjer Jackie Khan rent ekonomiskt. Jon ”Draken” Grumer som vanligvis är med oss på bas är vårt nya stjärnskott på arrangering och framföring av stämsång även han likt mig och Fredrik med rötter ifrån Värmland! Dock på 1-års jubileumet gästas vi som sagt av Farbod som jag träffade för en vecka sen på en undergroundspelning nere i Hamnen.

Mångsysslare med andra ord. Härligt! Och tack för uppskattningen, det värmer! Ni är fina killar allihopa. Berätta kort om er musik!

Bandet omfamnar publiken med ett unikt sound som ger dem en mix av Amerikansk rock’n’roll med en hint av ”new wave” indie från Storbritannien och längs vägen kan man även lägga till en smula modern svensk pop. Allt detta ger oss vad som bäst beskrivs som ”POP RAMONES” – samma attityd, bara jäkligt mycket enklare att dansa till! Jackie Khan är nu Malmös glädjespridare #1 och ser till att ingen står still och försätter sig själva och alla runt omkring sig i vild dans.

Jag är beredd att hålla med, på alla punkter! Nu har jag en sista fråga bara, jag har hört att det finns en historia kring ert bandnamn… Det gör mig himla nyfiken! Vill du dela med dig av den?

Hehe, ja namnet är det många som frågat om. Många tror det har anknytning till Jackie Chan, Chaka Khan eller Garagerocklegenden King Khan. Kanske är det därifrån den enda öppet prostituerade kvinnan i Karlstad tagit sitt namn Jackie Khan ifrån, det är dock inget hon berättat för mig. Namnet är oavsett en hyllning till henne! Hon står upp för sin sak, är jäkligt vettig men bara valt ett jobb som många anser som rätt kontroversiellt. Vi har inga som helst negativa saker att säga om henne utan vill istället belysa hennes lika värde som alla andra. (utom köparnas då kanske!)

JACKIE KHAN PÅ FACEBOOK

1ÅRSJUBILEUM!!!!!

”Hemma Hos”

Kommentera

